...vrijeme je

...vrijeme je

srijeda, 2. prosinca 2009.

Jedan od dugovječnih članova NO HAC-a je i gradonačelnik Pleternice,saborski zastupnik i predsjednik ŽO HDZ-a Požega Franjo Lucić





Kalmeta je znao za izvlačenje novca iz HAC-a tzv. "dodatnim ugovorima"  

   


 

Dokumentacija Nadzornog odbora Hrvatskih autocesta d.o.o. (HAC) koju posjedujemo dokazuje kako je ministar mora, prometa i infrastrukture Božidar Kalmeta znao i preko svojeg čovjeka odlučivao i davao suglasnosti na potpisivanje tzv. "aneksa" osnovnim ugovorima za izvođenje radova na autocestama. Naime, za svaki takav "aneks" za izvođenje tzv. "dodatnih radova", tražena je posebna suglasnost Nadzornog odbora HAC-a, koji je pod kontrolom ministra Kalmete, i koji takve odluke donosi tek nakon što predsjednik Nadzornog odbora Zdravko Livaković sa sadržajem takvih odluka prethodno upozna ministra Kalmetu, odnosno nakon što Kalmeta Livakoviću da suglasnost na sadržaj odluka o tzv. "aneksima" na osnovne ugovore, o kojima je izričito odlučivao Kalmeta. Da je Kalmeta doista kontrolirao poslove ugovaranja tzv. "aneksa" na osnovne ugovore, za izvođenje tzv. "dodatnih radova" u izgradnji autocesta, a koji su se "aneksi" ugovarali bez javnih natječaja i transparentne procedure ugovaranja, dokazuje i slučaj ugovaranja "Dodatka broj 1" osnovnom Ugovoru broj 45212-400-1735/05, od 6. travnja 2005. godine.

 
 

Livaković izričito provodio Kalmetine odluke

Naime, kako nam to potvrđuje i naš izvor u HAC-u Božidar Kalmeta je u potpunosti kontrolirao donošenje ovakvih odluka na Nadzornom odboru HAC-a, i to upravo preko Zdravka Livakovića, kojemu je ministar izdavao naloge za postupanje Nadzornog odbora, odnosno za donošenje ključnih odluka, a posebno odluka u svezi potpisivanja tzv. "aneksa" za izvođenje "dodatnih radova" na izgradnji autocesta.

"Livaković ovakve odluke nije mogao, niti bi htio donositi sam. Pogotovo ne kada se radilo o višemilijunskim iznosima. On je Kalmetin čovjek i funkcionirao je isključivo kao instrument ministra Kalmete u Nadzornom odboru, odnosno provodio je one odluke i upute koje mu je davao izričito ministar mora, prometa i infrastrukture Božidar Kalmeta", navodi naš izvor u HAC-u.

"Dodatak broj 1" Ugovoru broj 45212-400-1735/05 otkriva Kalmetinu umiješanost u korupciju i kriminal u HAC-u

Da je Kalmeta doista kontrolirao poslove ugovaranja tzv. "aneksa" na osnovne ugovore, za izvođenje tzv. "dodatnih radova" u izgradnji autocesta, a koji su se "aneksi" ugovarali bez javnih natječaja i transparentne procedure ugovaranja, dokazuje i slučaj ugovaranja "Dodatka broj 1" osnovnom Ugovoru broj 45212-400-1735/05, od 6. travnja 2005. godine.

U slučaju ugovaranja ovog "Dodatka", iz dokumentacije nadzornog odbora razvidno je kako su u HAC-u, u dogovoru sa poduzećima s kojima su imali sklopljene ugovore o radovima na autocestama, dogovorno i bez javnog natječaja, mimo izvorne projektne dokumentacije na temelju koje je potpisan osnovni ugovor, mijenjali trasu autoceste, i to na način da je cijena nakon promjene trase znatno skuplja od cijene ugovorene osnovnim ugovorom.

Tako je osnovnim ugovorom, za radove izgradnje autoceste Zagreb – Split – Dubrovnik, Sektor: Split – Ploče, Podsektor III: Ravča – Ploče 1, sa poduzećima Hidroelektra Niskogradnja d.d., Konstruktor Inženjering d.d., Viadukt d.d., Cesta Varaždin d.d., Zagorje Tehnobeton d.d., Strabag d.o.o., Osijek Kotekts d.d. i Ingra d.d., ugovorena ukupna cijena radova u iznosu od milijardu 749 milijuna 170 tisuća 277,19 kuna, što sa porezom na dodanu vrijednost iznosi 2 milijarde 133 milijuna 987 tisuća 738,17 kuna.

Međutim, "Dodatkom broj 1" iz travnja 2008. godine, ta se cijena uvećava za vrtoglavih 433 milijuna 794 tisuće 228 kuna, bez poreza na dodanu vrijednost, opravdavajući ovakvu vrijednost tzv. "dodatnih radova" premještanjem trase za izgradnju sa prvotno zamišljene, projektirane i ugovorene.

Dokumentacija Nadzornog odbora upućuje na shemu izvlačenja novca na relaciji izvođači radova - Uprava HAC-a – Nadzorni odbor – Kalmetino Ministarstvo

Međutim, dokumentacija Nadzornog odbora HAC-a upućuje kako se ipak radilo o dogovorenoj shemi za izvlačenje novca iz HAC-a, namijenjenog cestogradnji.

Naime, jasno je kako je trasa autoceste mijenjana jednostranom odlukom i međusobnim dogovorom naručitelja poslova (HAC-a) i izvođača radova, uz suglasnost Ministarstva, a što je rezultiralo potpisivanjem višemilijunskog dodatka osnovnom ugovoru, čime se, zapravo, krugu ljudi oko Božidara Kalmete omogućilo izvlačenje novca namijenjenog izgradnji autocesta, u izrazito netransparentnim postupcima koji su se uglavnom odvijali na relaciji izvođači radova – Uprava HAC-a – Nadzorni odbor – Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.

Odluka Nadzornog odbora broj 10/2008.

"Nadzorni odbor daje suglasnost Upravi Društva da, u osnovi u tekstu koji je dostavljen za glasovanje, sklopi Dodatak broj 1 Ugovoru (broj 45212-400-1735/05 od 6. travnja 2005. godine) za izgradnju autoceste Zagreb – Split – Dubrovnik, sektor: Split – Ploče, podsektor III: Ravča – Ploče, dionicu Ravča – Ploče 1 i dodatni radovi u ukupnoj vrijednosti od 433.794.228,00 kuna bez PDV-a, te odrediti krajnji rok završetka svih radova 30. prosinac 2009. godine", stoji u Odluci Nadzornog odbora HAC-a broj 10/2008. sa konstituirajuće sjednice održane 8. travnja 2008. godine, koju je potpisao predsjednik Nadzornog odbora Zdravko Livaković.

Međutim, dopis kojega je Uprava HAC-a uputila Nadzornom odboru kao zahtjev za ugovaranje ovog "Dodatka", sa obrazloženjem takvog prijedloga, jasno dokazuje kako je Nadzorni odbor bio upoznat i sa detaljima dogovora oko izmjene trase navedene autoceste, zbog čega je i došlo do značajnog poskupljenja cijene radova u visini od oko pola milijarde kuna.

Nadzorni odbor HAC-a pod Kalmetinom kontrolom

Drugim riječima, dokument kojim Uprava traži suglasnost od Nadzornog odbora za potpisivanje i ugovaranje "Dodatka" potvrđuje kako su članovi Nadzornog odbora bili upoznati s detaljima dogovaranja izmjena trase autoceste, dakle, sudjelovali su u osmišljavanju tehnologije izvlačenja novca iz HAC-a.

Upućenima u HAC-u jednostavno je poznato kako Nadzorni odbor takve odluke nije donosio bez prethodnog usaglašavanja i dogovaranja s ministrom Božidarom Kalmetom, koji je prije samog donošenja na službenim sjednicama morao "amenovati" svaku odluku Nadzornog odbora.

Jednostavno, ne postoji mogućnost da Božidar Kalmeta nije znao za sklapanje ovakvih ugovora i osmišljavanje ove tehnologije izvlačenja novca iz HAC-a. Nadzorni odbor HAC-a s Livakovićem na čelu, a kako nam to potvrđuju izvori u samom HAC-u, samo je provodio Kalmetine naloge.

Nadzorni odbor sudjelovao izmjenama trase autoceste kako bi se omogućilo izvlačenje novca iz HAC-a

Dokument pod naslovom "Suglasnost za sklapanje Dodatka 1 Ugovoru broj 45212-400-1735/05 od 6. travnja 2005. godine za izgradnju autoceste Zagreb – Split – Dubrovnik, sektor: Split – Ploče, podsektor III: Ravča – Ploče, dionicu Ravča – Ploče 1", kojeg je Uprava HAC-a uputila Nadzornom
odboru prije sjednice 8. travnja 2008. godine dokazuje kako je Nadzorni odbor od početka bio uključen u ovakve sumnjive poslove u HAC-u.

"Na sjednici Nadzornog odbora održanoj 5. veljače 2008. godine dana je informacija o potrebnim izmjenama i dopunama ugovora o građenju dionice Ravča – Ploče autoceste A1 zbog izmjene trase, produženja roka završetka radova te ugovaranja dodatnih radova.

Za novu trasu dionice autoceste do čvora Ploče 1 potrebno je ugovoriti dodatne radove u ukupnoj vrijednosti od 433.794.228,00 kuna bez PDV-a. Vrijednost dodatnih radova utvrđena je temeljem novog troškovnika koji je sastavni dio glavnog projekta", stoji u obrazloženju kojim Uprava HAC-a predlaže nadzornom odboru usvajanje prijedloga o ugovaranju "Dodatka" na osnovni ugovor.

Iako u samoj odluci Nadzornog odbora to nije navedeno, iz ovog prijedloga Uprave jasno je kako je Nadzorni odbor bio informiran o detaljima ugovaranja i pregovora oko ugovaranja ovog "Dodatka", obzirom da i sama Uprava HAC-a u svojem obrazloženju navodi kako su članovi Nadzornog odbora o izmjeni trase autoceste informirani na ranijoj sjednici od 5. veljače 2008. godine, iz čega proizlazi kako su članovi Nadzornog odbora prethodno dali suglasnost na promjenu trase autoceste, kako bi se mogli opravdati astronomski troškovi tzv. "dodatnih radova", prema ovom "Dodatku" osnovnom ugovoru.

"Interni" dopis direktora Sektora za građenje od 25.3.2008.

Detalje oko ugovaranja navedenog "Dodatka" razotkriva i dopis kojeg je direktor Sektora za građenje Goran Legac, pod brojem 45212-400-(100)-interno-49/08, od 25. ožujka 2008. godine, uputio predstojnici Uprave HAC-a Snježani Ceković.

"Ugovor o građenju ur. br. 45212-400-1735 za predmetnu dionicu potpisan je 6.4.2005. godine na iznos 1.749.170.277,19 kn bez PDV-a i s rokom građenja 30.12.2008. Ugovor je bio za 19,4 km trase autoceste sa spojem u Staševici na državnu cestu.

Iste 2005. godine odlučeno je da se premjesti trasa i uskladi sa širim prometnim rješenjem koje uključuje integralno čvorište, spoj na državnu granicu s BiH i na luku Ploče. Navedena izmjena uzrokovala je potrebu ponavljanja cjelokupnog upravnog postupka.

Nova trasa definirana je spojnim točkama na Vc koridor i duljine je 25 km. Obzirom na nedostatak i kašnjenje donošenja prostornih planova nije bilo moguće provesti Studiju utjecaja na okoliš i sve dokumente u slijedu. Izmjena prostornog plana dubrovačko neretvanske županije donesena je 10. svibnja 2006. godine, a splitsko dalmatinske županije 24. rujna 2007. godine. Zahtjev za ishođenje lokacijske dozvole je podnesen 12.9.2007. godine, prije donošenja prostornog plana i paralelno sa SUO, ali se proces ishođenja mogao aktivirati tek po usvajanju SUO 21.1.2008. godine. Ishođenje lokacijske dozvole očekuje se tijekom travnja 2008. godine.

Odlukom Uprave društva ur.br. 45212-100-107/08 osnovano je stručno Povjerenstvo za izradu nacrta teksta ugovora kojim se mijenja i dopunjuje postojeći ugovor o građenju koje je podnijelo izvješće o radu Upravi, ur.br. 45212-100-107/08-1 od 11.3.2008. godine.

Idejni projekti su izrađeni. Početak radova na trasi planiran je za travanj 2008. godine po dobivanju lokacijske dozvole da bi rok izgradnje bio kraj prosinca 2009. godine.

Troškovnici su izrađeni na temelju idejnog projekta i obrađeni su temeljem radnih verzija glavnih projekata. Na temelju do sada izrađene projektne dokumentacije, ugovorenih jediničnih cijena i obrađenih suglasnosti nepredviđenih radova sa prethodna dva podsektora vrijednost radova iznosi 2.107.274.997,23 kn bez PDV-a ili 20,47% više od ugovorenog iznosa. Dodatnim ugovaranjem do Zakonom o javnoj nabavi dopuštenog maksimalnog iznosa od 25% preostaje 4,53% od vrijednosti osnovnog ugovora što može predstavljati paušalni iznos za nepredviđene radove do izrade glavnih projekata", stoji u dopisu kojeg je Legac uputio Upravi HAC-a, sa zahtjevom za potpisivanje spornog "Dodatka".

Legac je, međutim, namjerno lažno izračunao postotak za koji "Dodatak" prelazi vrijednost osnovnog ugovora, jer taj postotak nije računao od iznosa ugovorene vrijednosti osnovnog ugovora od 1.749.170.277,19 kn bez PDV-a, nego je obračunavao od iznosa nekoliko zajedno obračunatih ugovora u iznosu od 2.107.274.997,23 kn bez PDV-a, kako bi namjerno lažno prikazao da se potpisivanjem "Dodatka" dolazi do visine od 20,47% više od ugovorenog iznosa osnovnim ugovorom.

Naime 25% od iznosa osnovnog ugovora iznosi 437.292.569,29 kuna, dok vrijednost na koju se ugovarao sporni "Dodatak" iznosi 433.794.228,00 kuna bez PDV-a, dakle niti četiri milijuna kuna manje od granične vrijednosti dopuštene zakonom za prekoračenje ugovorne vrijednosti u ovakvim slučajevima.

Evidencija ugovora u Upravi HAC-a pokazuje da je ugovaranje tzv. "dodatnih radova" bilo obrazac izvlačenja novca

Tajni dokument Uprave HAC-a u kojem se vode evidencije ugovora o građenju ipak otkriva kako je ugovaranje tzv. "dodatnih radova" i sklapanje tzv. "dopunskih ugovora", kako ih vode u dokumentaciji Uprave HAC-a, bilo obrazac poslovanja Uprave Hrvatskih autocesta, te je iz tablice koju ekskluzivno objavljujemo u prilogu ovom tekstu razvidno kako su se u nekim slučajevima potpisivali tzv. "dopunski ugovori" na višemilijunske iznose, bez javnih natječaja i bez transparentne i javne procedure ugovaranja tzv. "dodatnih radova".

Zanimljivo je da su ujedno najveći iznosi za tzv. "dodatne radove", odnosno najveći iznosi ugovoreni "dopunskim ugovorima" ugovarani za dvadeset i osam ugovora za dionicu Čvor Sveti Rok – Dugopolje, pa je tako po ugovoru 400-2005/1734, na dionici Dugopolje – Ploče ugovoren dopunski ugovor u vrijednosti od 100 milijuna 806 tisuća 252,48 kuna; po ugovoru broj 400-2005/1736 ugovoren dopunski ugovor u vrijednosti od 88 milijuna 308 tisuća 064,06 kuna; te je po istom ugovoru sklopljen i Dopunski ugovor II. u vrijednosti od 21 milijun 128 tisuća 144,77 kuna i treći dopunski ugovor (po ugovoru broj 400-2005/1736) u iznosu od 6 milijuna 681 tisuću 114,83 kune; te Dopunski ugovor IV za isti ugovor (po ugovoru broj 400-2005/1736) u vrijednosti od 17 milijuna 633 tisuće 768,64 kune, Dopunski ugovor V (po ugovoru broj 400-2005/1736) u vrijednosti od 9 milijuna 424 tisuće 603,10 kuna; Dopunski ugovor VI (po ugovoru broj 400-2005/1736) u vrijednosti od 18 milijuna 993 tisuće 514,17 kuna, Dopunski ugovor VII (po ugovoru broj 400-2005/1736) u vrijednosti od 28 milijuna 588 tisuća 443,68 kuna.

Osim navedenog na istoj dionici potpisan je dopunski ugovor po ugovoru broj 400-2005/4205, u iznosu od 73 milijuna 732 tisuće 809,23 kune, sa poduzećem Konstruktor inženjering d.d.

Nema komentara: